Stress

Je voelt je al een tijdje niet lekker, niet jezelf. Je bent snel geïrriteerd, je hebt een kort lontje, je kan je niet meer goed concentreren en je geheugen laat je met regelmaat in de steek. Je hebt wellicht fysieke klachten waar geen oorzaak voor is gevonden. Je voelt je moe, maar je hebt toch nog moeite met (in)slapen.

Het moderne leven is complex, soms vol frustraties, deadlines en eisen die aan je worden gesteld. Voor veel mensen is stress heel normaal geworden. Stress hoeft ook niet altijd slecht te zijn. Het kan ons helpen beter gemotiveerd te zijn en beter te presteren. Maar wanneer stress langdurig overweldigend is, zal het effect hebben op ons humeur, gezondheid, relaties en kwaliteit van leven.

Enkele stress gerelateerde klachten of signalen:

  • geheugenproblemen
  • concentratieproblemen
  • angst- en/of depressieve klachten
  • fysieke (onverklaarbare) symptomen zoals misselijkheid, duizeligheid, pijn op de borst, vaker verkouden, rugpijn of hoofdpijn
  • snel ge├»rriteerd, ‘kort lontje’
  • jezelf isoleren van anderen
  • meer of minder slapen
  • meer of minder eten
  • zelfmedicatie middels alcohol, nicotine of drugs

Je weet het eigenlijk wel, maar gaat toch maar door. “Als dat project klaar is…wanneer er een nieuwe collega bij komt…na die vakantie voel ik me vast wel beter.” Maar wat als dat niet zo is. Dan kun je hulp gebruiken.

Langdurige stress kan leiden tot een burn-out, voor meer informatie over burn-out klik hier.

Neem je klachten serieus, neem je gezondheid serieus!